پارامترهای سمعی در آموزش نوازندگی فلوت
نویسندگان
چکیده مقاله:
سبک نوازندگى فلوت در دوران معاصر که معیارها و استانداردهاى جهانشمولى را دربرمىگیرد، تحت نفوذ مکتب فرانسه توسعه یافته و کنسرواتوار پاریس در پایهریزى رویکردهاى پداگوژیک در نوازندگى این ساز، نقش کلیدى داشته است. علیرغم تعداد زیاد کتب و تمرینات به جای مانده از معلمان این مؤسسه، هیچیک از آنها دستورالعملی مربوط به تکنیک صداسازی و سونوریته مطرح نکردهاند و هر آنچه باقی مانده است، موارد مربوط به مهارتهای مکانیزم و آرتیکولاسیون است. امروزه در جوامعی که موسیقی کلاسیک از ارکان فرهنگ بومی آنها نیست، عدم آشنایی با مفاهیم سونوریته و صداسازی، آموزش و اجرای این سازها را با نقصان روبرو کرده است. این تحقیق با استفاده از منابع کتابخانهای و مبتنی بر تجربیات شخصی، با معرفی معیارهایی برای کیفیت صوت، آنطور که مدنظر معلمان مکتب کنسرواتوار پاریس بوده است، تمرینهای بنیادی و دستورالعملهای مناسبی را برای دستیابی به سونوریته صحیح معرفی میکند. در این بررسى، سه عنصر مهم یعنی هوموژنئیته، اگالیته، و سوپلس که از نوشتهها و گفتههای معلمان فرانسوی استخراج شده، بهعنوان شالودة صداسازی در مکتب نوازندگى فلوت فرانسه معرفى میشوند و با تمرینهای ارایه شده، راهکارهایی برای دستیابی به کوک پایدار، تمبر، رنگآمیزی و تلفیق صدا معرفی میکند.
منابع مشابه
اصول زیبایی شناسی در نوازندگی موتزارت، با نگاهی بر کنسرتو فلوت در ر ماژور K.314
چکیده در این مقاله اصول زیبایى شناسی دوران کلاسیک از دریچه موسیقى موتزارت بررسى مى شود. علاوه بر مطالعة تطبیقى رسالات کهن موسیقى کلاسیک، این مقاله با بررسى کتب معاصر در زمینه سبک شناسی و اجرا و با استفاده از تجربیات چندین ساله نوازندگى و مطالعات در حوزه آموزش نوازندگى و اجراى دوره، چارچوبى را براى معرفى معیارهاى تفسیر در نوازندگى موتزارت ترسیم مى کند. در این راستا، نکات مهمی که به شناخت قطعات ...
متن کاملاصول زیبایی شناسی در نوازندگی موتزارت، با نگاهی بر کنسرتو فلوت در ر ماژور k.314
چکیده در این مقاله اصول زیبایی شناسی دوران کلاسیک از دریچه موسیقی موتزارت بررسی می شود. علاوه بر مطالعة تطبیقی رسالات کهن موسیقی کلاسیک، این مقاله با بررسی کتب معاصر در زمینه سبک شناسی و اجرا و با استفاده از تجربیات چندین ساله نوازندگی و مطالعات در حوزه آموزش نوازندگی و اجرای دوره، چارچوبی را برای معرفی معیارهای تفسیر در نوازندگی موتزارت ترسیم می کند. در این راستا، نکات مهمی که به شناخت قطعات ...
متن کاملبخش عملی: ساز فلوت؛ بخش نظری: بررسی اصول نوازندگی فلوت در قطعات ارکسترال و ارائه راهکارهای اجرائی
چکیده ندارد.
15 صفحه اولبررسی آموزش پدالگیری در نوازندگی پیانو
منابع زیادی در ایران در حوزه ی لمس کلاویه ها و صدا دهی و تدریس این امور وجود دارد. دغدغه ی این پژوهش دریافت عواملی است که با مغفول ماندن آن ها در حوزه ی آموزش پدالگیری پیانو، در ایران ضعف حاصل می شود. این تحقیق به هنرجویان و هنرآموزان پیانو کمک می کند که درک بهتری از مقولات نظری و مهارتی کاربرد پدال مانند: کاربرد پدال برای تفسیر قطعه، شناخت نحوه ی کاربرد پدال متناسب با سبک قطعه و مکاتب آموزش ...
بررسی آموزش پدال در نوازندگی پیانو همراه با مروری بر وضعیت آموزشی آکادمیک در ایران
منابع زیادی در حوزهی آموزش پیانوی کلاسیک غربی و بطور کلی نوازندگی پیانو در ایران، ترجمه و تالیف شده است. این در حالی است که مقولهی کاربرد پدالهای پیانو تا حد زیادی مورد غفلت واقع شده است. در این راستا، این مقاله ابتدا وضعیت آموزش آکادمیک پدالگیری در ایران را بررسی کرده، سپس با بررسی راهکارهای پداگوگیک در غرب، درصدد بهبود دانش آموزشی در زمینهی کاربرد پدال دمپر در ایران است. بسیاری از هنرجوی...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 21 شماره 2
صفحات 53- 62
تاریخ انتشار 2016-11-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023